Saturday 13 November 2010

jom klaka sarawak

kongsi-kongsi ilmu dengan korang mengenai bahasa sarawak mudah. Apa yang terlintas di fikiran itu lah yang aku taip.. so... enjoy arrr...


  1. Awak pergi mana?= Kitak gi sine?
  2. Awak buat apa? = Kitak apa polah?
  3. Awak dah makan? = Kitak dah makan?
  4. Awak buat apa sekarang? = Apa polah kitak kinek tok?
  5. Awak apa khabar? = Kitak apa khabar tek?
  6. Boleh bantu saya tak? = Boleh nolong kamek sik?
  7. Semangat awak tinggi betol = Tinggi nar semengat kitak juak?
  8. Apa maksud makan hati? = Apa reti makan hati?
  9. Bila awak nak kawin? = Bila kitak nak nikah gik?
  10. Ye la tu = Aok ajak la
  11. Awak nampak cantik hari ni = Kacak na kitak aritok
  12. Sombongnya awak = Lawa kitak owh..
  13. Awak dah mandi ke belum? = Kitak dah mandik lom?
  14. Lepas ini pergi mana pulak? = Lepas tok pegi sine?
  15. Panas betul hari ni kan? = Panas na aritok owh?
  16. Gatalnya budak tu.. = Kenja nar nemiak ya eh?
  17. Pandainya awak = terer na kitak?
  18. Kesian = owhh tedah
  19. Dia pula yang terpilih = Nya indah dipilih?
  20. Awak nampak biru la hari ni = Kitak nampak biru la haritok
  21. Apa cerita dekat sana = Apa cerita kat sinun.
  22. Orang sini sihat je = Orang sitok sihat jak.
  23. Saya mengantuk lah = Kamek ngantok eh
  24. Macam mana nak jumpa awak = Camne nak jumpa kitak
  25. Bawa perlahan-lahan kenderaan tu ye = embak slow-slow kereta ya
  26. Pening betol kepala saya = Pening na palak tok eh
  27. Hari macam nak hujan je = Hari macam nak hujan jak
  28. Awak lepak kat mana malam tadi? = Kitak relex sine malam tadik?
  29. Macamana awak boleh kurus macam tu? = Camne kitak boleh kurus kedak ya?
  30. Awak semua cakap tentang apa? = Kitak orang beloya pasal apa?
  31. ♪♫Cubit-cubitan♫ senggol-senggolan♪ = ♪kubit-kubitan♫ senggol-senggolan♪♫
  32. Ketawa terbahak-bahak = tetak perey
  33. Jahat = Gaok
  34. Bosan nya saya = Angol na kamek
  35. Menyampah aku tengok budak tu = ingga ku nangga nembiak ya
  36. Cawan awak cantik la = Cangkir kitak kacak lah
  37. Mana beli almari tu? = Sine meli kabat ya?
  38. Buruk betul perangai dia = jaik na perangenya eh.
  39. tengok tu = Diat ya
  40. Awak ada lihat tak surat khabar hari ni? = Kitak ada nangga sik surat kabar aritok
  41. Awek tu cantik sangat la = Pempuan ya kacak gilak aie.
  42. Awak tahu tak? = Kitak tauk sik?
  43. Dia juga ke yang ikut kita ni? = Nya juak ka ikut kita tok?
  44. Siti situ sana sini = Siti sinun sia sitok
  45. Dia tak pernah berubah lah = Seranto-ranto nya camya
  46. Awak percaya saya tak? = Kitak cayak kamek sik?
  47. Bila sampai? = Bila sampey?
  48. Tak pernah ku tengok budak ni = Sik kalak aku nangga nembiak ya
  49. mengutip sampah = mutit sampah
  50. Dia memang patut di marah = Nya memang patut di anok.
  51. Jangan nakal-nakal tau = Jangan berolah tauk
  52. saya tak pandai la = endak ku pande eh
  53. Terhempas = terempas
  54. bagitau dia = padah nya
  55. Minyak regular = Minyak benjen
  56. Marah = manas/meradang

5 comments:

  1. aih...ustaz mijie dah jadi cikgu bahasa sarawak...bagus2....

    ReplyDelete
  2. Ji, tol ka minyak regular ya minyak benjin? =))

    Lija

    ReplyDelete
  3. kali juak.. haha aku nulis jk pa nk aku igt..

    ReplyDelete
  4. 46.mutit sampah=mutit uras!hahaha

    ReplyDelete
  5. jangan berolah - iboh berolah

    ReplyDelete